Підприємцям - єдинникам 2-ї – 4-ї груп: застосування РРО / ПРРО при здійсненні роздрібної торгівлі на території села
Підприємцям - єдинникам 2-ї – 4-ї груп: застосування РРО / ПРРО при здійсненні роздрібної торгівлі на території села
Постановою КМУ від 23.08.2000 року № 1336 (у редакції від 23.12.2021 року № 1359), яка набирає чинності з 01 січня 2022 року) затверджений Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій.
Суб’єкти підприємницької діяльності, у тому числі підприємці, які сплачують єдиний податок, мають право здійснювати розрахунки без застосування РРО та/або ПРРО з використанням РК та КОРО при здійсненні роздрібної торгівлі на території села товарами (крім підакцизних товарів) (п. 1 Переліку №1336).
Ця норма не застосовується за наявності хоча б однієї з таких умов:
- така роздрібна торгівля здійснюється в торговельному об’єкті, в якому також здійснюється торгівля підакцизними товарами;
- такими підприємцями також здійснюється дистанційна торгівля, зокрема, через Інтернет;
- сільськими радами та радами об’єднаних територіальних громад прийнято рішення про обов’язкове застосування на території села РРО та/або ПРРО для форм і умов проведення діяльності, визначених у п. 1 Переліку.
Граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій з продажу товарів (надання послуг), у разі перевищення якого застосування РРО та/або ПРРО є обов’язковим, для форм та умов проведення діяльності становить:
– 167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, на один структурний (відокремлений) підрозділ (пункт продажу товарів) (п. 2 Постанови № 1336).
Зверніть увагу: нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи
З 1 січня 2022 року вводиться в дію нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи, яка затверджена наказом МФУ від 17.12.2020 № 783 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року № 859».
Нова форма декларації передбачає об’єднання звітності з податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску, а також декларування частини прибутку контрольованої іноземної компанії (КІК).
Так, оновлена форма декларації в редакції доповнена новими додатками:
- ЄСВ 1, ЄСВ 2 та ЄСВ 3 – для платників єдиного внеску самозайнятих осіб (крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування) та осіб, які сплачували добровільні внески, передбачені договором про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування;
- КІК – для платників, у яких виникає обов’язок декларувати прибутки КІК відповідно до п. 170.13 ст. 170 ПКУ.
Звертаємо увагу, що першим звітним (податковим) роком для звіту про КІК є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, що розпочинається у 2022 році) (п. 54 підрозд. Х Перехідних положень ПКУ).
Отже, за звітний період 2021 рік фізичні особи – платники податку додаток до податкової декларації КІК не заповнюють та не подають.
До уваги платників
Головне управління ДПС у Запорізькій області повідомляє, що ДПС України на офіційному вебпорталі опублікувала відповідь на запитання: «Який документ є підтвердженням про прийняття контролюючим органом одноразової (спеціальної) добровільної декларації, поданої через Електронний кабінет?».
Ознайомитись з інформацією можна за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/555126.html
Одноразове (спеціальне) добровільне декларування: чи проводиться перевірка щодо джерела отримання декларантом його доходів?
Податкова перевірка контролюючим органом не проводиться щодо джерела отримання декларантом чи фізичною особою, що підпадає під дію п. 10 підрозд. 94 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, доходів, за рахунок яких було одержано (набуто) задекларовані таким декларантом активи або активи, передбачені п. 10 підрозд. 94 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
В одноразовій (спеціальній) добровільній декларації не зазначається інформація про джерела одержання (набуття) декларантом об'єктів декларування. Контролюючому органу забороняється вимагати додаткові документи, крім передбачених цим пунктом (абз. 8 п .п. 6.1 п. 6 підрозд. 9 прим. 4 розд. ХХ ПКУ)
Відомості, що містяться у відповідних одноразових (спеціальних) добровільних деклараціях та доданих до них документах, подані згідно з цим підрозділом, є конфіденційною інформацією та не підлягають розголошенню центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його посадовими особами без письмової згоди декларанта, крім випадків, коли це прямо передбачено законами або рішенням суду (п. 17 підрозд. 94 розд. ХХ ПКУ).
Отже, оскільки в рамках податкової амністії контролюючим органом не проводиться податкова перевірка щодо джерела отримання декларантом його доходів, за рахунок яких було одержано (набуто) задекларовані таким декларантом активи, та відомості, що містяться у відповідних одноразових (спеціальних) добровільних деклараціях та доданих до них документах, є конфіденційною інформацією та не підлягають розголошенню без письмової згоди декларанта, відповідно для роботодавців декларантів, які не в повній мірі виконали функції податкового агента по утриманню податків з заробітної плати, немає ризиків щодо проведення перевірок в рамках податкової амністії.
Для роботодавців: повідомлення про прийняття працівника на роботу онлайн
Прийняття працівника на роботу регулюється «Порядком повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу», затвердженого постановою КМУ від 17.06.2015 № 413.
Повідомлення подається до територіальних органів Державної податкової служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску за формою згідно з додатком до Порядку № 413 від 17.06.2015.
Повідомлення подається до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором, зокрема, засобами електронного зв’язку з використанням кваліфікованого електронного підпису відповідальних осіб;
Для формування Повідомлення в режимі «Введення звітності» приватної частини Електронного кабінету (https://cabinet.tax.gov.ua), платник самостійно встановлює фільтр за параметрами: рік, період, щодо якого здійснюється звітування, за допомогою кнопки «Створити» обирає тип форми «J(F)30 Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Із запропонованого переліку форм обирає форму «J(F)3001001» Повідомлення про прийняття працівника на роботу», зазначає відповідний територіальний орган ДПС (регіон, район) в полі «Код ДПІ» (за замовчуванням встановлено орган ДПС за місцем основної реєстрації) та натискає кнопку «Створити».
Вкладка «Вхідні документи» режиму «Вхідні/вихідні документи» надає доступ до квитанцій щодо приймання та обробки податкової звітності, інформаційних повідомлень, надісланої користувачу Електронного кабінету.
Адміністративні послуги, що надають органи ДПС
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/diyalnist-/admin-poslugi/administrativni-poslugi-teritorialni розміщено розділ «Адміністративні послуги, що надаються територіальними органами ДПС».
На зазначеному інформаційному ресурсі зазначені 77 видів адміністративних послуг, що надаються головними управліннями ДПС в областях та розміщені:
- інформаційні картки,
- бланки заяв.
Рахунки для сплати платежів: де знайти?
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://zp.tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv у розділі «Рахунки для сплати платежів» розміщені:
1. Реквізити рахунків для сплати податків, зборів та платежів до державного та місцевих бюджетів по Запорізькій області.
2. Реквізити рахунків для сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування по Запорізькій області.
3. Реквізити рахунків за надходженнями до місцевих бюджетів Автономної Республіки Крим та міста Севастополя для сплати боргів з місцевих податків та зборів розміщені на вебпорталі Головного управління ДПС у Херсонській області, в рубриці «Рахунки для сплати платежів» https://kherson.tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv
Програмні РРО: чи необхідна електронна печатка?
Суб’єкт господарювання самостійно приймає рішення, який засіб буде застосовувати в ПРРО – удосконалений/кваліфікований електронний підпис або удосконалену/кваліфіковану електронну печатку.
В залежності від обраного засобу суб’єкт господарювання надсилає до ДПС відповідне електронне повідомлення.
Таке повідомлення містить дані про сертифікати електронних підписів та/або печаток, що використовуються ПРРО, які включаються до Реєстру ПРРО та, відповідно, дозволені для застосування в цьому ПРРО.
Продаж тютюнових виробів: зміни при відображенні податкових ставок та сум податку в чеках РРО/ПРРО
Базою оподаткування для операцій з постачання на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (тютюнова продукція), для яких встановлені максимальні роздрібні ціни, є максимальна роздрібна ціна таких товарів без урахування податку на додану вартість (п. 189.18 ст. 189 ПКУ, з урахуванням змін, внесених Законом від 30.11.2021 №1914).
Такий порядок визначення бази оподаткування застосовується виключно трьома категоріями платників:
- суб’єктами господарювання - виробниками тютюнової продукції;
- суб’єктами господарювання, які пов’язані відносинами контролю з виробниками у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції" (контрольовані суб’єкти господарювання). Перелік контрольованих суб’єктів господарювання затверджується КМУ;
- імпортерами тютюнової продукції.
Суб’єкти господарювання, які здійснюють операції з постачання такої тютюнової продукції, але які не відносяться ні до категорії виробників тютюнових виробів, ні до категорії контрольованих суб’єктів господарювання, ні до імпортерів такої продукції («Інші суб’єкти господарювання»), правила визначення бази оподаткування, встановлені п. 189.18 ст. 189 ПКУ, не застосовують.
Для операцій з постачання тютюнової продукції, що здійснюється такими «Іншими суб’єктами господарювання», з 1 січня 2022 року застосовується режим звільнення від оподаткування, встановлений п. 197.27 ст. 197 ПКУ, незалежно від дати придбання ними такої продукції.
Отже, необхідно з 1 січня 2022 року забезпечити «Іншими суб’єктами господарювання», що зареєстровані як платники ПДВ, вимог щодо відображення (при торгівлі тютюновими виробами) в розрахункових документам (чеках РРО/програмних РРО) обов’язкових реквізитів, відповідно до «Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів», затвердженого наказом МФУ від 21.01.2016 № 13, зокрема:
- назва товару (послуги), вартість, літерне позначення ставки ПДВ (окреме для товарів, що звільнені від оподаткування, та окреме для товарів, що оподатковуються ПДВ) (рядок 10);
- окремим рядком літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами, що оподатковуються ПДВ, на початку рядка друкуються великі літери "ПДВ" (рядок 21).
Більш детально у роз’ясненні ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/556392.html
Платникам податку на прибуток: зміни в обліку при наданні безповоротної фінансової допомоги
Закон України від 30.11.2021 № 1914-ІХ розширив перелік осіб, здійснення операцій з якими по наданню їм безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) вимагає від платника податку на прибуток підприємств збільшення фінансового результату до оподаткування відповідного податкового (звітного) періоду на суму такої перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг).
До 1 січня 2022 року п.п. 140.5.10 ст. 140 ПКУ охоплював лише дві категорії одержувачів допомоги:
- осіб, що не є платниками податку (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), та
- платників податку, які оподатковуються за ставкою 0 відс. відповідно до п. 44 підрозд. 4 розділу XX ПКУ (крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такої операції, для яких застосовується положення п.п. 140.5.9 ст. 140 ПКУ).
Починаючи з першого податкового (звітного) періоду 2022 року платники податку на прибуток підприємств зобов'язані також збільшувати фінансовий результат до оподаткування на суму безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої на користь інших платників податку на прибуток підприємств, які є пов’язаними особами (тобто згідно з визначеними ПКУ критеріями «пов'язаності» вважаються пов'язаними особами із платником податку, який надає допомогу) у разі якщо:
- отримувачем фінансової допомоги задекларовано від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), та
- за умови, що така допомога була врахована у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування.
Отже у разі якщо:
1) отримувачем безповоротної фінансової допомоги є інший платник податку на прибуток – пов’язана особа, і
2) така особа задекларувала від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), а
3) надавач визнає в бухгалтерському обліку витрати на суму наданої фінансової допомоги у відповідному періоді (тобто виходячи з умов відповідної угоди надавач не очікує повернення коштів чи одержання компенсації за надані товари, роботи, послуги у майбутньому), то платник податку на прибуток підприємств – надавач допомоги має збільшити фінансовий результат до оподаткування відповідного податкового (звітного) періоду на суму наданої допомоги.
Зазначене роз’яснення надано в Інформаційному листі ДПС № 1/2022 «Нововведення Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» Частина 1». (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/555369.html).
До уваги платників
Головне управління ДПС у Запорізькій області повідомляє, що ДПС України на офіційному вебпорталі опублікувала відповідь на запитання: «Яким чином через РРО та/або ПРРО здійснюється видача коштів у разі повернення товару (відмови від послуги, прийняття цінностей під заставу, виплати виграшів у державні лотереї та в інших випадках) або скасування помилково проведеної суми?»
Ознайомитись з інформацією можна за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/558219.html
Рахунки для сплати платежів: де знайти?
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://zp.tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv у розділі «Рахунки для сплати платежів» розміщені:
1. Реквізити рахунків для сплати податків, зборів та платежів до державного та місцевих бюджетів по Запорізькій області.
2. Реквізити рахунків для сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування по Запорізькій області.
3. Реквізити рахунків за надходженнями до місцевих бюджетів Автономної Республіки Крим та міста Севастополя для сплати боргів з місцевих податків та зборів розміщені на вебпорталі Головного управління ДПС у Херсонській області, в рубриці «Рахунки для сплати платежів» https://kherson.tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv
Програмні РРО: чи необхідна електронна печатка?
Суб’єкт господарювання самостійно приймає рішення, який засіб буде застосовувати в ПРРО – удосконалений/кваліфікований електронний підпис або удосконалену/кваліфіковану електронну печатку.
В залежності від обраного засобу суб’єкт господарювання надсилає до ДПС відповідне електронне повідомлення.
Таке повідомлення містить дані про сертифікати електронних підписів та/або печаток, що використовуються ПРРО, які включаються до Реєстру ПРРО та, відповідно, дозволені для застосування в цьому ПРРО.
Продаж тютюнових виробів: зміни при відображенні податкових ставок та сум податку в чеках РРО/ПРРО
Базою оподаткування для операцій з постачання на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (тютюнова продукція), для яких встановлені максимальні роздрібні ціни, є максимальна роздрібна ціна таких товарів без урахування податку на додану вартість (п. 189.18 ст. 189 ПКУ, з урахуванням змін, внесених Законом від 30.11.2021 №1914).
Такий порядок визначення бази оподаткування застосовується виключно трьома категоріями платників:
- суб’єктами господарювання - виробниками тютюнової продукції;
- суб’єктами господарювання, які пов’язані відносинами контролю з виробниками у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції" (контрольовані суб’єкти господарювання). Перелік контрольованих суб’єктів господарювання затверджується КМУ;
- імпортерами тютюнової продукції.
Суб’єкти господарювання, які здійснюють операції з постачання такої тютюнової продукції, але які не відносяться ні до категорії виробників тютюнових виробів, ні до категорії контрольованих суб’єктів господарювання, ні до імпортерів такої продукції («Інші суб’єкти господарювання»), правила визначення бази оподаткування, встановлені п. 189.18 ст. 189 ПКУ, не застосовують.
Для операцій з постачання тютюнової продукції, що здійснюється такими «Іншими суб’єктами господарювання», з 1 січня 2022 року застосовується режим звільнення від оподаткування, встановлений п. 197.27 ст. 197 ПКУ, незалежно від дати придбання ними такої продукції.
Отже, необхідно з 1 січня 2022 року забезпечити «Іншими суб’єктами господарювання», що зареєстровані як платники ПДВ, вимог щодо відображення (при торгівлі тютюновими виробами) в розрахункових документам (чеках РРО/програмних РРО) обов’язкових реквізитів, відповідно до «Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів», затвердженого наказом МФУ від 21.01.2016 № 13, зокрема:
- назва товару (послуги), вартість, літерне позначення ставки ПДВ (окреме для товарів, що звільнені від оподаткування, та окреме для товарів, що оподатковуються ПДВ) (рядок 10);
- окремим рядком літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами, що оподатковуються ПДВ, на початку рядка друкуються великі літери "ПДВ" (рядок 21).
Більш детально у роз’ясненні ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/556392.html
Платникам податку на прибуток: зміни в обліку при наданні безповоротної фінансової допомоги
Закон України від 30.11.2021 № 1914-ІХ розширив перелік осіб, здійснення операцій з якими по наданню їм безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) вимагає від платника податку на прибуток підприємств збільшення фінансового результату до оподаткування відповідного податкового (звітного) періоду на суму такої перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг).
До 1 січня 2022 року п.п. 140.5.10 ст. 140 ПКУ охоплював лише дві категорії одержувачів допомоги:
- осіб, що не є платниками податку (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), та
- платників податку, які оподатковуються за ставкою 0 відс. відповідно до п. 44 підрозд. 4 розділу XX ПКУ (крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такої операції, для яких застосовується положення п.п. 140.5.9 ст. 140 ПКУ).
Починаючи з першого податкового (звітного) періоду 2022 року платники податку на прибуток підприємств зобов'язані також збільшувати фінансовий результат до оподаткування на суму безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої на користь інших платників податку на прибуток підприємств, які є пов’язаними особами (тобто згідно з визначеними ПКУ критеріями «пов'язаності» вважаються пов'язаними особами із платником податку, який надає допомогу) у разі якщо:
- отримувачем фінансової допомоги задекларовано від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), та
- за умови, що така допомога була врахована у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування.
Отже у разі якщо:
1) отримувачем безповоротної фінансової допомоги є інший платник податку на прибуток – пов’язана особа, і
2) така особа задекларувала від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), а
3) надавач визнає в бухгалтерському обліку витрати на суму наданої фінансової допомоги у відповідному періоді (тобто виходячи з умов відповідної угоди надавач не очікує повернення коштів чи одержання компенсації за надані товари, роботи, послуги у майбутньому), то
платник податку на прибуток підприємств – надавач допомоги має збільшити фінансовий результат до оподаткування відповідного податкового (звітного) періоду на суму наданої допомоги.
Зазначене роз’яснення надано в Інформаційному листі ДПС № 1/2022 «Нововведення Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» Частина 1». (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/555369.html).
До уваги платників
Головне управління ДПС у Запорізькій області повідомляє, що ДПС України на офіційному вебпорталі опублікувала відповідь на запитання: «Яким чином через РРО та/або ПРРО здійснюється видача коштів у разі повернення товару (відмови від послуги, прийняття цінностей під заставу, виплати виграшів у державні лотереї та в інших випадках) або скасування помилково проведеної суми?»
Ознайомитись з інформацією можна за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/558219.html
Хто подає повідомлення за ф. № 20-ОПП з інформацією про об’єкти оподаткування відокремлених підрозділів юридичної особи?
Відповідно до п. 15.1 ст. 15 ПКУ платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об’єктом оподаткування згідно з Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов’язок із сплати податків та зборів згідно з Кодексом.
Відповідно до статті 95 Цивільного кодексу України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення.
Пунктом 63.3 ст. 63 ПКУ встановлено, що з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Платник податків зобов’язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.
Оскільки платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку, плати за землю, орендної плати за земельну ділянку є суб’єкт господарювання (фізична та юридична особа), повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, або через які провадиться діяльність, щодо рухомого, нерухомого майна та земельних ділянок подається за формою № 20-ОПП таким платником податків – суб’єктом господарювання.
Згідно з пунктом 8.2 розділу VIIІ «Порядку обліку платників податків», затвердженого наказом МФУ від 09.12.2011 № 1588 (у редакції від 22.04.2014 № 462) відокремлений підрозділ юридичної особи (філія, представництво) зобов’язаний стати на облік у контролюючих органах, повідомляти про всі об’єкти оподаткування, що знаходяться на його балансі, шляхом подання до контролюючого органу повідомлення за формою № 20-ОПП, крім об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, де платником податку відповідно до Кодексу визначений суб’єкт господарювання (юридична особа, якою створені такі відокремлені підрозділи, філії, представництва), інформація про які подана таким суб’єктом господарювання.
Зазначене роз’яснення надане в Узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом МФУ наказом від 12.01.2022 № 7.
Узагальнюючу податкову консультацію розміщено за посиланням https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/uzagalnyuyuchi-podatkovi-konsultatsii/77072.html.
Декларування доходів громадянами: вся інформація на вебпорталі ДПС
З початку 2022 року стартувала кампанія декларування громадянами доходів, одержаних протягом 2021 року.
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/others/deklaruvannya-gromadyan створено розділ «Декларування громадян».
У розділі розміщено:
- бланк податкової декларації про майновий стан і доходи,
- інструкція щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи,
У розділі «Фізичним особам» у вкладинці «Подання декларації на отримання податкової знижки» (https://tax.gov.ua/fizichnim-osobam/podannya-deklaratsii/) розміщені, зокрема, актуальні питання - відповіді про податкову знижку за окремими видами витрат.
Нагадаємо, що є можливість подання податкових декларацій в електронній формі у режимі онлайн через Електронний кабінет платника, вхід до якого здійснюється за адресою: https://cabinet.tax.gov.ua/, а також через офіційний вебпортал ДПС https://tax.gov.ua/).
До уваги платників
Головне управління ДПС у Запорізькій області повідомляє, що ДПС України на офіційному вебпорталі опублікувала відповідь на запитання: «Що є базою для нарахування збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування у разі, якщо ФО є власником коштовного годинника та дороговартісної зброї?».
Ознайомитись з інформацією можна за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/557283.html
Одноразове (спеціальне) добровільне декларування: вся інформація на субсайті ГУ ДПС у Запорізькій області
На субсайті територіальних органів ДПС у Запорізькій області за посиланням: https://tax.gov.ua/baneryi/odnorazove-dobrovilne-deklaruvannya розміщено банер «Одноразове (спеціальне) добровільне декларування».
На зазначеному інформаційному ресурсі розміщено:
- Нормативно-правові акти (Закон України від 15.07.2021 №1539-ІХ, Наказ МФУ від 02.08.2921 №439, постанови Правління НБУ від 12.08.2021 №86 та від 05.08.2021 №83),
- Повідомлення,
- Роз’яснення для платників (запитання-відповіді, інформаційні листи, презентації та відео),
- Аналітичні дані,
- Зворотній зв’язок,
- Декларація (форма, порядок заповнення, покрокова інструкція).
Відеоінструкція від ДПС: подання декларації за 2021 рік підприємцями - єдинниками 3-ї групи
9 лютого - останній день подачі декларацій за 2021 рік фізичними особами підприємцями, які обрали 3 групу спрощеної системи оподаткування.
ДПС розробила відеоінструкцію, як подати декларацію за 2021 рік фізичними особами підприємцями, які обрали 3 групу спрощеної системи оподаткування.
З відео інструкцією можна ознайомитись за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/videogalereya/videouroki/8500.html
Підприємцям - єдинникам 2-ї – 4-ї груп: застосування РРО / ПРРО при здійсненні роздрібної торгівлі на території села
Постановою КМУ від 23.08.2000 року № 1336 (у редакції від 23.12.2021 року № 1359), яка набирає чинності з 01 січня 2022 року) затверджений Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій.
Суб’єкти підприємницької діяльності, у тому числі підприємці, які сплачують єдиний податок, мають право здійснювати розрахунки без застосування РРО та/або ПРРО з використанням РК та КОРО при здійсненні роздрібної торгівлі на території села товарами (крім підакцизних товарів) (п. 1 Переліку №1336).
Ця норма не застосовується за наявності хоча б однієї з таких умов:
- така роздрібна торгівля здійснюється в торговельному об’єкті, в якому також здійснюється торгівля підакцизними товарами;
- такими підприємцями також здійснюється дистанційна торгівля, зокрема, через Інтернет;
- сільськими радами та радами об’єднаних територіальних громад прийнято рішення про обов’язкове застосування на території села РРО та/або ПРРО для форм і умов проведення діяльності, визначених у п. 1 Переліку.
Граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій з продажу товарів (надання послуг), у разі перевищення якого застосування РРО та/або ПРРО є обов’язковим, для форм та умов проведення діяльності становить:
– 167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, на один структурний (відокремлений) підрозділ (пункт продажу товарів) (п. 2 Постанови № 1336).
Зверніть увагу: нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи
З 1 січня 2022 року вводиться в дію нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи, яка затверджена наказом МФУ від 17.12.2020 № 783 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року № 859».
Нова форма декларації передбачає об’єднання звітності з податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску, а також декларування частини прибутку контрольованої іноземної компанії (КІК).
Так, оновлена форма декларації в редакції доповнена новими додатками:
- ЄСВ 1, ЄСВ 2 та ЄСВ 3 – для платників єдиного внеску самозайнятих осіб (крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування) та осіб, які сплачували добровільні внески, передбачені договором про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування;
- КІК – для платників, у яких виникає обов’язок декларувати прибутки КІК відповідно до п. 170.13 ст. 170 ПКУ.
Звертаємо увагу, що першим звітним (податковим) роком для звіту про КІК є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, що розпочинається у 2022 році) (п. 54 підрозд. Х Перехідних положень ПКУ).
Отже, за звітний період 2021 рік фізичні особи – платники податку додаток до податкової декларації КІК не заповнюють та не подають.
До уваги платників
Головне управління ДПС у Запорізькій області повідомляє, що ДПС України на офіційному вебпорталі опублікувала відповідь на запитання: «Який документ є підтвердженням про прийняття контролюючим органом одноразової (спеціальної) добровільної декларації, поданої через Електронний кабінет?».
Ознайомитись з інформацією можна за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/555126.html
Одноразове (спеціальне) добровільне декларування: чи проводиться перевірка щодо джерела отримання декларантом його доходів?
Податкова перевірка контролюючим органом не проводиться щодо джерела отримання декларантом чи фізичною особою, що підпадає під дію п. 10 підрозд. 94 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, доходів, за рахунок яких було одержано (набуто) задекларовані таким декларантом активи або активи, передбачені п. 10 підрозд. 94 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
В одноразовій (спеціальній) добровільній декларації не зазначається інформація про джерела одержання (набуття) декларантом об'єктів декларування. Контролюючому органу забороняється вимагати додаткові документи, крім передбачених цим пунктом (абз. 8 п .п. 6.1 п. 6 підрозд. 9 прим. 4 розд. ХХ ПКУ)
Відомості, що містяться у відповідних одноразових (спеціальних) добровільних деклараціях та доданих до них документах, подані згідно з цим підрозділом, є конфіденційною інформацією та не підлягають розголошенню центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його посадовими особами без письмової згоди декларанта, крім випадків, коли це прямо передбачено законами або рішенням суду (п. 17 підрозд. 94 розд. ХХ ПКУ).
Отже, оскільки в рамках податкової амністії контролюючим органом не проводиться податкова перевірка щодо джерела отримання декларантом його доходів, за рахунок яких було одержано (набуто) задекларовані таким декларантом активи, та відомості, що містяться у відповідних одноразових (спеціальних) добровільних деклараціях та доданих до них документах, є конфіденційною інформацією та не підлягають розголошенню без письмової згоди декларанта, відповідно для роботодавців декларантів, які не в повній мірі виконали функції податкового агента по утриманню податків з заробітної плати, немає ризиків щодо проведення перевірок в рамках податкової амністії.
Для роботодавців: повідомлення про прийняття працівника на роботу онлайн
Прийняття працівника на роботу регулюється «Порядком повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу», затвердженого постановою КМУ від 17.06.2015 № 413.
Повідомлення подається до територіальних органів Державної податкової служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску за формою згідно з додатком до Порядку № 413 від 17.06.2015.
Повідомлення подається до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором, зокрема, засобами електронного зв’язку з використанням кваліфікованого електронного підпису відповідальних осіб;
Для формування Повідомлення в режимі «Введення звітності» приватної частини Електронного кабінету (https://cabinet.tax.gov.ua), платник самостійно встановлює фільтр за параметрами: рік, період, щодо якого здійснюється звітування, за допомогою кнопки «Створити» обирає тип форми «J(F)30 Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Із запропонованого переліку форм обирає форму «J(F)3001001» Повідомлення про прийняття працівника на роботу», зазначає відповідний територіальний орган ДПС (регіон, район) в полі «Код ДПІ» (за замовчуванням встановлено орган ДПС за місцем основної реєстрації) та натискає кнопку «Створити».
Вкладка «Вхідні документи» режиму «Вхідні/вихідні документи» надає доступ до квитанцій щодо приймання та обробки податкової звітності, інформаційних повідомлень, надісланої користувачу Електронного кабінету.
Адміністративні послуги, що надають органи ДПС
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/diyalnist-/admin-poslugi/administrativni-poslugi-teritorialni розміщено розділ «Адміністративні послуги, що надаються територіальними органами ДПС».
На зазначеному інформаційному ресурсі зазначені 77 видів адміністративних послуг, що надаються головними управліннями ДПС в областях та розміщені:
- інформаційні картки,
- бланки заяв.
Рахунки для сплати платежів: де знайти?
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://zp.tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv у розділі «Рахунки для сплати платежів» розміщені:
1. Реквізити рахунків для сплати податків, зборів та платежів до державного та місцевих бюджетів по Запорізькій області.
2. Реквізити рахунків для сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування по Запорізькій області.
3. Реквізити рахунків за надходженнями до місцевих бюджетів Автономної Республіки Крим та міста Севастополя для сплати боргів з місцевих податків та зборів розміщені на вебпорталі Головного управління ДПС у Херсонській області, в рубриці «Рахунки для сплати платежів» https://kherson.tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv
Програмні РРО: чи необхідна електронна печатка?
Суб’єкт господарювання самостійно приймає рішення, який засіб буде застосовувати в ПРРО – удосконалений/кваліфікований електронний підпис або удосконалену/кваліфіковану електронну печатку.
В залежності від обраного засобу суб’єкт господарювання надсилає до ДПС відповідне електронне повідомлення.
Таке повідомлення містить дані про сертифікати електронних підписів та/або печаток, що використовуються ПРРО, які включаються до Реєстру ПРРО та, відповідно, дозволені для застосування в цьому ПРРО.
Продаж тютюнових виробів: зміни при відображенні податкових ставок та сум податку в чеках РРО/ПРРО
Базою оподаткування для операцій з постачання на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (тютюнова продукція), для яких встановлені максимальні роздрібні ціни, є максимальна роздрібна ціна таких товарів без урахування податку на додану вартість (п. 189.18 ст. 189 ПКУ, з урахуванням змін, внесених Законом від 30.11.2021 №1914).
Такий порядок визначення бази оподаткування застосовується виключно трьома категоріями платників:
- суб’єктами господарювання - виробниками тютюнової продукції;
- суб’єктами господарювання, які пов’язані відносинами контролю з виробниками у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції" (контрольовані суб’єкти господарювання). Перелік контрольованих суб’єктів господарювання затверджується КМУ;
- імпортерами тютюнової продукції.
Суб’єкти господарювання, які здійснюють операції з постачання такої тютюнової продукції, але які не відносяться ні до категорії виробників тютюнових виробів, ні до категорії контрольованих суб’єктів господарювання, ні до імпортерів такої продукції («Інші суб’єкти господарювання»), правила визначення бази оподаткування, встановлені п. 189.18 ст. 189 ПКУ, не застосовують.
Для операцій з постачання тютюнової продукції, що здійснюється такими «Іншими суб’єктами господарювання», з 1 січня 2022 року застосовується режим звільнення від оподаткування, встановлений п. 197.27 ст. 197 ПКУ, незалежно від дати придбання ними такої продукції.
Отже, необхідно з 1 січня 2022 року забезпечити «Іншими суб’єктами господарювання», що зареєстровані як платники ПДВ, вимог щодо відображення (при торгівлі тютюновими виробами) в розрахункових документам (чеках РРО/програмних РРО) обов’язкових реквізитів, відповідно до «Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів», затвердженого наказом МФУ від 21.01.2016 № 13, зокрема:
- назва товару (послуги), вартість, літерне позначення ставки ПДВ (окреме для товарів, що звільнені від оподаткування, та окреме для товарів, що оподатковуються ПДВ) (рядок 10);
- окремим рядком літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами, що оподатковуються ПДВ, на початку рядка друкуються великі літери "ПДВ" (рядок 21).
Більш детально у роз’ясненні ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/556392.html
Платникам податку на прибуток: зміни в обліку при наданні безповоротної фінансової допомоги
Закон України від 30.11.2021 № 1914-ІХ розширив перелік осіб, здійснення операцій з якими по наданню їм безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) вимагає від платника податку на прибуток підприємств збільшення фінансового результату до оподаткування відповідного податкового (звітного) періоду на суму такої перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг).
До 1 січня 2022 року п.п. 140.5.10 ст. 140 ПКУ охоплював лише дві категорії одержувачів допомоги:
- осіб, що не є платниками податку (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), та
- платників податку, які оподатковуються за ставкою 0 відс. відповідно до п. 44 підрозд. 4 розділу XX ПКУ (крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такої операції, для яких застосовується положення п.п. 140.5.9 ст. 140 ПКУ).
Починаючи з першого податкового (звітного) періоду 2022 року платники податку на прибуток підприємств зобов'язані також збільшувати фінансовий результат до оподаткування на суму безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої на користь інших платників податку на прибуток підприємств, які є пов’язаними особами (тобто згідно з визначеними ПКУ критеріями «пов'язаності» вважаються пов'язаними особами із платником податку, який надає допомогу) у разі якщо:
- отримувачем фінансової допомоги задекларовано від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), та
- за умови, що така допомога була врахована у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування.
Отже у разі якщо:
1) отримувачем безповоротної фінансової допомоги є інший платник податку на прибуток – пов’язана особа, і
2) така особа задекларувала від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), а
3) надавач визнає в бухгалтерському обліку витрати на суму наданої фінансової допомоги у відповідному періоді (тобто виходячи з умов відповідної угоди надавач не очікує повернення коштів чи одержання компенсації за надані товари, роботи, послуги у майбутньому), то
платник податку на прибуток підприємств – надавач допомоги має збільшити фінансовий результат до оподаткування відповідного податкового (звітного) періоду на суму наданої допомоги.
Зазначене роз’яснення надано в Інформаційному листі ДПС № 1/2022 «Нововведення Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» Частина 1». (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/555369.html).
До уваги платників
Головне управління ДПС у Запорізькій області повідомляє, що ДПС України на офіційному вебпорталі опублікувала відповідь на запитання: «Яким чином через РРО та/або ПРРО здійснюється видача коштів у разі повернення товару (відмови від послуги, прийняття цінностей під заставу, виплати виграшів у державні лотереї та в інших випадках) або скасування помилково проведеної суми?»
Ознайомитись з інформацією можна за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/558219.html
Рахунки для сплати платежів: де знайти?
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://zp.tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv у розділі «Рахунки для сплати платежів» розміщені:
1. Реквізити рахунків для сплати податків, зборів та платежів до державного та місцевих бюджетів по Запорізькій області.
2. Реквізити рахунків для сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування по Запорізькій області.
3. Реквізити рахунків за надходженнями до місцевих бюджетів Автономної Республіки Крим та міста Севастополя для сплати боргів з місцевих податків та зборів розміщені на вебпорталі Головного управління ДПС у Херсонській області, в рубриці «Рахунки для сплати платежів» https://kherson.tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv
Програмні РРО: чи необхідна електронна печатка?
Суб’єкт господарювання самостійно приймає рішення, який засіб буде застосовувати в ПРРО – удосконалений/кваліфікований електронний підпис або удосконалену/кваліфіковану електронну печатку.
В залежності від обраного засобу суб’єкт господарювання надсилає до ДПС відповідне електронне повідомлення.
Таке повідомлення містить дані про сертифікати електронних підписів та/або печаток, що використовуються ПРРО, які включаються до Реєстру ПРРО та, відповідно, дозволені для застосування в цьому ПРРО.
Продаж тютюнових виробів: зміни при відображенні податкових ставок та сум податку в чеках РРО/ПРРО
Базою оподаткування для операцій з постачання на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (тютюнова продукція), для яких встановлені максимальні роздрібні ціни, є максимальна роздрібна ціна таких товарів без урахування податку на додану вартість (п. 189.18 ст. 189 ПКУ, з урахуванням змін, внесених Законом від 30.11.2021 №1914).
Такий порядок визначення бази оподаткування застосовується виключно трьома категоріями платників:
- суб’єктами господарювання - виробниками тютюнової продукції;
- суб’єктами господарювання, які пов’язані відносинами контролю з виробниками у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції" (контрольовані суб’єкти господарювання). Перелік контрольованих суб’єктів господарювання затверджується КМУ;
- імпортерами тютюнової продукції.
Суб’єкти господарювання, які здійснюють операції з постачання такої тютюнової продукції, але які не відносяться ні до категорії виробників тютюнових виробів, ні до категорії контрольованих суб’єктів господарювання, ні до імпортерів такої продукції («Інші суб’єкти господарювання»), правила визначення бази оподаткування, встановлені п. 189.18 ст. 189 ПКУ, не застосовують.
Для операцій з постачання тютюнової продукції, що здійснюється такими «Іншими суб’єктами господарювання», з 1 січня 2022 року застосовується режим звільнення від оподаткування, встановлений п. 197.27 ст. 197 ПКУ, незалежно від дати придбання ними такої продукції.
Отже, необхідно з 1 січня 2022 року забезпечити «Іншими суб’єктами господарювання», що зареєстровані як платники ПДВ, вимог щодо відображення (при торгівлі тютюновими виробами) в розрахункових документам (чеках РРО/програмних РРО) обов’язкових реквізитів, відповідно до «Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів», затвердженого наказом МФУ від 21.01.2016 № 13, зокрема:
- назва товару (послуги), вартість, літерне позначення ставки ПДВ (окреме для товарів, що звільнені від оподаткування, та окреме для товарів, що оподатковуються ПДВ) (рядок 10);
- окремим рядком літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами, що оподатковуються ПДВ, на початку рядка друкуються великі літери "ПДВ" (рядок 21).
Більш детально у роз’ясненні ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/556392.html
Платникам податку на прибуток: зміни в обліку при наданні безповоротної фінансової допомоги
Закон України від 30.11.2021 № 1914-ІХ розширив перелік осіб, здійснення операцій з якими по наданню їм безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) вимагає від платника податку на прибуток підприємств збільшення фінансового результату до оподаткування відповідного податкового (звітного) періоду на суму такої перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг).
До 1 січня 2022 року п.п. 140.5.10 ст. 140 ПКУ охоплював лише дві категорії одержувачів допомоги:
- осіб, що не є платниками податку (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), та
- платників податку, які оподатковуються за ставкою 0 відс. відповідно до п. 44 підрозд. 4 розділу XX ПКУ (крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такої операції, для яких застосовується положення п.п. 140.5.9 ст. 140 ПКУ).
Починаючи з першого податкового (звітного) періоду 2022 року платники податку на прибуток підприємств зобов'язані також збільшувати фінансовий результат до оподаткування на суму безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої на користь інших платників податку на прибуток підприємств, які є пов’язаними особами (тобто згідно з визначеними ПКУ критеріями «пов'язаності» вважаються пов'язаними особами із платником податку, який надає допомогу) у разі якщо:
- отримувачем фінансової допомоги задекларовано від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), та
- за умови, що така допомога була врахована у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування.
Отже у разі якщо:
1) отримувачем безповоротної фінансової допомоги є інший платник податку на прибуток – пов’язана особа, і
2) така особа задекларувала від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), а
3) надавач визнає в бухгалтерському обліку витрати на суму наданої фінансової допомоги у відповідному періоді (тобто виходячи з умов відповідної угоди надавач не очікує повернення коштів чи одержання компенсації за надані товари, роботи, послуги у майбутньому), то
платник податку на прибуток підприємств – надавач допомоги має збільшити фінансовий результат до оподаткування відповідного податкового (звітного) періоду на суму наданої допомоги.
Зазначене роз’яснення надано в Інформаційному листі ДПС № 1/2022 «Нововведення Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» Частина 1». (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/555369.html).
До уваги платників
Головне управління ДПС у Запорізькій області повідомляє, що ДПС України на офіційному вебпорталі опублікувала відповідь на запитання: «Яким чином через РРО та/або ПРРО здійснюється видача коштів у разі повернення товару (відмови від послуги, прийняття цінностей під заставу, виплати виграшів у державні лотереї та в інших випадках) або скасування помилково проведеної суми?»
Ознайомитись з інформацією можна за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/558219.html
Хто подає повідомлення за ф. № 20-ОПП з інформацією про об’єкти оподаткування відокремлених підрозділів юридичної особи?
Відповідно до п. 15.1 ст. 15 ПКУ платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об’єктом оподаткування згідно з Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов’язок із сплати податків та зборів згідно з Кодексом.
Відповідно до статті 95 Цивільного кодексу України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення.
Пунктом 63.3 ст. 63 ПКУ встановлено, що з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Платник податків зобов’язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.
Оскільки платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку, плати за землю, орендної плати за земельну ділянку є суб’єкт господарювання (фізична та юридична особа), повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, або через які провадиться діяльність, щодо рухомого, нерухомого майна та земельних ділянок подається за формою № 20-ОПП таким платником податків – суб’єктом господарювання.
Згідно з пунктом 8.2 розділу VIIІ «Порядку обліку платників податків», затвердженого наказом МФУ від 09.12.2011 № 1588 (у редакції від 22.04.2014 № 462) відокремлений підрозділ юридичної особи (філія, представництво) зобов’язаний стати на облік у контролюючих органах, повідомляти про всі об’єкти оподаткування, що знаходяться на його балансі, шляхом подання до контролюючого органу повідомлення за формою № 20-ОПП, крім об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, де платником податку відповідно до Кодексу визначений суб’єкт господарювання (юридична особа, якою створені такі відокремлені підрозділи, філії, представництва), інформація про які подана таким суб’єктом господарювання.
Зазначене роз’яснення надане в Узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом МФУ наказом від 12.01.2022 № 7.
Узагальнюючу податкову консультацію розміщено за посиланням https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/uzagalnyuyuchi-podatkovi-konsultatsii/77072.html.
Декларування доходів громадянами: вся інформація на вебпорталі ДПС
З початку 2022 року стартувала кампанія декларування громадянами доходів, одержаних протягом 2021 року.
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/others/deklaruvannya-gromadyan створено розділ «Декларування громадян».
У розділі розміщено:
- бланк податкової декларації про майновий стан і доходи,
- інструкція щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи,
У розділі «Фізичним особам» у вкладинці «Подання декларації на отримання податкової знижки» (https://tax.gov.ua/fizichnim-osobam/podannya-deklaratsii/) розміщені, зокрема, актуальні питання - відповіді про податкову знижку за окремими видами витрат.
Нагадаємо, що є можливість подання податкових декларацій в електронній формі у режимі онлайн через Електронний кабінет платника, вхід до якого здійснюється за адресою: https://cabinet.tax.gov.ua/, а також через офіційний вебпортал ДПС https://tax.gov.ua/).
До уваги платників
Головне управління ДПС у Запорізькій області повідомляє, що ДПС України на офіційному вебпорталі опублікувала відповідь на запитання: «Що є базою для нарахування збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування у разі, якщо ФО є власником коштовного годинника та дороговартісної зброї?».
Ознайомитись з інформацією можна за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/557283.html
Одноразове (спеціальне) добровільне декларування: вся інформація на субсайті ГУ ДПС у Запорізькій області
На субсайті територіальних органів ДПС у Запорізькій області за посиланням: https://tax.gov.ua/baneryi/odnorazove-dobrovilne-deklaruvannya розміщено банер «Одноразове (спеціальне) добровільне декларування».
На зазначеному інформаційному ресурсі розміщено:
- Нормативно-правові акти (Закон України від 15.07.2021 №1539-ІХ, Наказ МФУ від 02.08.2921 №439, постанови Правління НБУ від 12.08.2021 №86 та від 05.08.2021 №83),
- Повідомлення,
- Роз’яснення для платників (запитання-відповіді, інформаційні листи, презентації та відео),
- Аналітичні дані,
- Зворотній зв’язок,
- Декларація (форма, порядок заповнення, покрокова інструкція).
Відеоінструкція від ДПС: подання декларації за 2021 рік підприємцями - єдинниками 3-ї групи
9 лютого - останній день подачі декларацій за 2021 рік фізичними особами підприємцями, які обрали 3 групу спрощеної системи оподаткування.
ДПС розробила відеоінструкцію, як подати декларацію за 2021 рік фізичними особами підприємцями, які обрали 3 групу спрощеної системи оподаткування.
З відео інструкцією можна ознайомитись за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/videogalereya/videouroki/8500.html
ГУ ДПС у Запорізькій області