A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Преображенська об'єднана територіальна громада
Запорізька область, Пологівський район

Оновлення земельного законодавства

Дата: 01.07.2021 13:44
Кількість переглядів: 381

ДОВГООЧІКУВАНЕ

ОНОВЛЕННЯ      ЗЕМЕЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА

 

 

 

 

«Земля є об’єктом права власності

 Українського народу»

 Конституція України

 

Відділ «Оріхівське бюро правової допомоги» Запорізького місцевого центру з надання БВПД продовжує працювати для визначення та вирішення першочергових спільних правових потреб громад. На даний час відбулися важливі зміни у земельному законодавстві, які стосуються широкого спектру питань, потребують вивчення та роз’яснення для запобігання випадків зловживання ними.

27 травня 2021 року набув чинності Закон України прийнятий 28 квітня 2021 року № 1423-IХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин».

Великий спектр змін стосується розширення повноваженнь територіальних громад у сфері земельних відносин.

З 27 травня 2021 року землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, які зазначені у п. 24 розділі Х Земельного Кодексу України.

Зформовані земельні ділянки державної власності, які мають свій кадастровий номер, чіткі межі та право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (земельні ділянки, які ГТУ Держгеокадастру повинні були передати громадам добровільно), переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність автоматично з 27 травня 2021 року.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. При цьому внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

З 27 травня 2021 року Головні територіальні управління Держгеокадастру вже не мають права здійснювати розпорядження земельними ділянками державної власності, що передаються у комунальну власність громад, навіть якщо право комунальної власності на них не зареєстровано.

Надані до 27 травня 2021 року переважно рішеннями ГТУ Держгеокадастру дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які переходять у комунальну власність, є чинними. До 1 січня 2023 року зазначені землі та земельні ділянки не можуть бути передані у власність та користування будь-яким іншим особам, крім тих, яким надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, за умови якщо особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, повідомили про це протягом місяця з 27 травня 2021 року відповідні сільські, селищні, міські ради. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена станом на 27 травня 2021 року, приймають сільські, селищні, міські ради.

Також з 27 травня 2021 року до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом, що є логічним, адже основним розпорядником земель сільськогосподарського призначення тепер стають територіальні громади.

 

Після офіційного оприлюднення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» з’ясувалося, що «відміна безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами» виявилась лише фейком (неправдивою інформацією).

Законодавець у порядку безоплатної приватизації земельних ділянок розмежував  громадян, заінтересованих у приватизації земельних ділянок у межах норм безоплатної приватизації, що перебувають у їх користуванні (землекористувачів) та громадян, зацікавлених в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок із земель державної або комунальної власності.

Наразі особі, у користуванні якої перебуває земельна ділянка, не потрібно просити у органу місцевого самоврядування дозвіл на розробку проекту землеустрою. Така особа подає клопотання до відповідного органу місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки комунальної власності у власність. До клопотання додається розроблена відповідно до Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що замовляється громадянином без надання дозволу на її розроблення. Ця норма стосується також земельних ділянок, на яких розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у власності особи, яка має намір приватизувати земельну ділянку. У такому випадку, відповідний орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) приймає рішення про її затвердження та передачу земельної ділянки у власність або вмотивоване рішення про відмову.

Громадянам, зацікавленим в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, які не є належними землекористувачами, потрібно спочатку отримати від ОМС дозвіл на розробку проекту землеустрою, потім його замовити і виготовити, і на самкінець затвердити в ОМС проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та отримати її у власність.

Нововеденням є те, що у разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орган місцевого самоврядування, зобов’язаний протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Також були внесені зміни щодо права «мовчазної згоди»: у разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання відповідний орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки комунальної власності у власність, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об’єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє відповідний орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки. З огляду на вищезазначене можна зробити висновок, що на земельні ділянки, на яких не розташовані об’єкти нерухомості, право «мовчазної згоди» не розповсюджується.

Статтею 53 Кодексу України про Адміністративні Правопорушення передбачено, що порушення посадовою особою органу місцевого самоврядування встановлених законом строків розгляду заяв (клопотань) щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою (один місяць), погодження (відмови у погодженні) документації із землеустрою, надання висновків до документації із землеустрою - тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 до 850 грн.), повторне порушення протягом року від п’ятдесяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 3400 гривень).

 

 

Для отримання юридичних консультацій з будь-яких питань, захисту порушених прав Ви можете звернутися до фахівців Оріхівського бюро Запорізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, з понеділка по п'ятницю з 8-00 до 17-00 за адресою  м.Оріхів, вул.Покровська 58. У зв'язку з проведенням заходів спрямованих на запобігання поширенню на території України короновірусу COVID-19 на сьогоднішній день прийом громадян ведеться за попереднім записом за телефонами: (06141) 4-18-01,  066 403 32 24.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь